FCPO Daily - 8 August (Opening)

Hari ini FCPO (Crude Palm Oil) meneruskan market seperti hari-hari sebelumnya.


Seperti analisa semalam, FCPO meneruskan kenaikan, setelah beberapa hari Downtrend.
Menurut analisa Fibonacci Retracement & Extension diatas, FCPO telah membuat pullback sehingga area 50-61.8% retracement, dan meneruskan kenaikan ke atas, menuju target 161.8%. Hanya 2 mata dibezakan dengan target 261.8%, pasaran ditutup pada jam 6 petang.

Trend Uptrend ini terbentuk, setelah CPO membuat reversal pada semalam.


FCPO yang sepatutnya mencapai target 161.8%, hanya dibezakan 4 mata sahaja lagi sebelum pasaran 7 Ogos ditutup, telah membuat reversal, walaupun tiada major candle reversal yang ditunjukkan. Dalam semua intraday timeframe (TF5-15), tiada major reversal candle ditunjukkan.




Hanya gap yang berlaku, disamping market soya yang juga membuat reversal, CPO meneruskan kenaikan ke atas.

Untuk hari ini, setelah Fibo extension dianggar sudah mencapai max target sehingga 261.8% (rujuk gambar pertama), analisa baru dibuat untuk meneliti retracement/pullback yang dibuat dalam market.


Anggaran awal yang dibuat, market akan membuat pullback sehingga area 50-61.8%, disamping key level area pada 2611-2619 iaitu "must revisited area", sebelum melakukan kenaikan ke area 161.8%

Namun begitu, tidak dilupakan pullback2 yang berlaku pada timeframe kecil.


Untuk melakukan entry "against the trend", Fibo Retracement utk new swing dibuat, dan best sell area pada 2641-42. Target harian 5 tick, dan terus tetapkan Sell Stop pada +5 dari entry point. Analisa ini berkaitan dengan analisa "ride the trend" dan harus berhati2 bila entry anda melawan arus utama. 


Pada analisa "ride the trend", pullback akan berlaku sekitar 2634-37, jadi yang terbaik boleh (target price/close position) TP disitu untuk setup "against the trend" yang diceritakan sebentar tadi. Jika ingin melakukan entry ride the trend pula, juga boleh entry pada mata ini, dan SL tight 1-2 tick dibawah. Juga letakkan TP +5 dari entry point. Sekiranya trend telah terbentuk dan betul2 follow Fibo Retracement yang dibuat, barulah boleh yakin untuk hold position.

Sekian analisa sebelah pagi.






Comments

Popular posts from this blog

Siapa Super Saiya Yang Sebenar?

Tazkirah Demi Masa