 © pencariantaksemudahdiduga™ 2011  pencarian tak semudah diduga: May 2015

Friday, May 08, 2015

Layakkah kita?

Soalan: 
Kenapa ada ramai orang yang ikut usrah, tapi dia still tak berubah gak?

Tarbiah ni, ada TIGA bahagian secara ringkas:
1)Tarbiah jam'iyyah(Tarbiah beramai-ramai).- Contohnya, usrah, katibah, daurah, dan yang sama waktu dengannya.
2)Tarbiah fardiah(Tarbiah seseorang kepada seseorang yang lain).-Seperti naqib kita datang personal kat kita, atau ada orang datang tegur dan bimbing kita face to face, personal.
3)Tarbiah Dzatiah(Tarbiah diri kita kepada diri kita sendiri!)-Seperti amal fardi kita, pembacaan kita dan segala-gala amal yang kita buat untuk diri kita.

****Antara TIGA ni, sebenarnya, TARBIAH DZATIAH adalah penentu, kau jadi orang yang hebat dalam tarbiah dan dakwah atau tidak!*****
Bayangkan, kalau kau just harapkan tarbiyah jam'iyyah dan fardiyyah untuk kau jadi baik, mustahil. 

Kenapa? Kau tengok betul-betul.Usrah setiap minggu sekali. Sekali paling-palingpun 3 jam. Kalau sebulan, jadi 12 jam. Itupun kalau kita datang tiap minggu.Katibah dan daurah, sebulan sekali. Katibah biasa start lepas maghrib, campur-campur, ada dalam 15 jam. Itupun kalau kita datang.Riadhah tiap minggu sekali dalam 3 jam. Sebulan, jadi 12 jam.Di tambah program-program umum dan sebagainya, kasi extra 5 jam. Juga, kuliah-kuliah di surau dan masjid yang kita pergi, tambah lagi 5 jam.Dan, masa yang kita luang untuk pegang anak buah usrah(bagi yang jadi naqib), tambah lagi 12 jam.*****Jadi, kalau tambah tambah: 12+15+12+5+5+12=61 jam.Sebulan ada 720 jam.61/720x100=8%!!!

Bermakna, kita pergi usrah selama ni, katibah dan lain-lain, kita baru guna 8% jam kita untuk agama! Inipun ramai yang tak dapat komit. Baru 8 peratus syeikh! Takkan itu pun kita tak mampu dan sering memberi alasan?Lagi 92% jam adalah, kita dengan diri kita sendiri! Tarbiah Dzatiah!!Sebab itulah, kalau kita guna 92% jam tu untuk tarbiah diri kita, qiam, baca quran, zikir pada Allah, tingkatkan pembacaan buku-buku fikrah dan dakwah, solat jemaah 5 waktu, tinggalkan maksiat dan sebagainya!Kerana itu, kita boleh tengok, ramai je orang yang ikut
usrah, tapi kenapa dia tak berubah lagi? Kerana, dia gunakan 92% waktunya untuk perkara yang sia-sia.Muhasabahlah. Dahlah 8% tu pun kita datang tak datang, 92% lagi buat benda yang mengarut. Adakah kita layak masuk syurga dengan pengorbanan yang amat memalukan ini?Ya Allah...

Tuesday, May 05, 2015

Umar Telmesani

Mursyid Am Ikhwan
  1. Hassan al Banna (1928-1949)
  2. Hassan al Hudhaibi (1949-1972)
  3. Umar at-Tilmisani (1972-1986)
  4. Muhammad Hamid Abu Nasr (1986-1996)
  5. Mustafa Masyhur (1996-2002)
  6. Ma’mun al Hudhaibi (2002-2004)
  7. Muhammad Mahdi Akif (2004-2010)
  8. Muhammad Badie (2010-sekarang)




1) Latar belakang
  • Nama penuh: Ustadz Umar Abdul Fattah bin Abdul Qadir Mushthafa Tilmisani
  • 4 Nov 1904 – 22 May 1986 (age:81)
  • keluarga berasal drpd barat algeria
  • Mursyid am zaman Anwar al-Sadat, ketika waktu cooperation with the state (penyatuan dgn kerajaan) - Ketiga, bermula Nov 1973.
  • Lahir di Kaherah, daerah Darb al-Ahmar, in 1904
  • Peguam, menyertai ikhwan pada 1933
  • Daripada keluarga pemilik tanah, ada 300 hectar tanah dan 7 buah rumah (kaya!)
  • Dipenjarakan 17 tahun, sebanyak 3 kali (1954-Nasser,1981-Sadat,1984-Mubarak)
  • Pada zaman beliau menjadi ketua, dakwah ikhwan berkembang pesat.
  • Meninggal pada usia 82 tahun, solat jenazah dihadiri ¼ juta manusia, ada yg kata ¼ penduduk mesir termasuk dari dalam dan luar negara.


2) Tempat, tanggal lahir dan zaman kecil & kehidupan
  • keturunam berasal dari Tilmisan, Al-Jazair.
  • Lahir: Kota Cairo pada 1322 H (1904).
  • Ayah & datuk: pedagang kain dan batu permata
  • Datuk: salafi, byk cetak buku2 karya Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab - membesar dari suasana yg jauh dari bid’ah.
  • Pendidikan sek menengah & atas: Madrasah Ilhamiyah, kemudian lanjutkan pengajian dlm fakulti Hukum.
  • 1933 tamat pengajian → wujudkan sidang peguam (di Syabin Al Qanathir) & bergabung dgn ikhwan; peguam pertama bergabung dgn ikhwan.
  • byk sumbang dlm pemikiran & potensi membela.
  • sering ikut al-banna dlm lawatan dalam dan luar mesir.
  • Nikah: ketika menengah atas
  • 4 anak: Abid, Abdul Fattah, 2 puteri.
  • Banyak menelaah ilmu; tafsir, hadis, fiqh, sirah, biografi tokoh.
  • Juga ambil tahu perkembangan musuh Islam - dalam dan luar negeri.
    • berwaspada, kaji & tentukan sikap utk menentang konspirasi dgn bijaksana & nasihat yg baik., mentahkik ungkapan2, mengikis syubhah2.
  • Sopan, tulus hati, tawaduk, murah senyuman, kasih syg pada setiap ahli ikhwan terutama generasi muda.


3) Komitmen
  • Jernih hati, bersih jiwa, halus ucapan, petah, lidah fasih, teknik berdebat yg hebat dan dialog yg sgt tersusun.
  • “Saya tidak bermusuh dgn sesiapa pun, kecuali dlm membela kebenaran, atau mengajak menerapkan kitab Allah. Kalau ada permusuhan dari pihak mereka, bukan dariku. Saya menyumpah diriku utk tidak menyakiti seorang pun dgn kata2 kasar, meskipun tidak setuju dgn kebijakannya atau bahkan ia menyakitiku. Kerana itu, tidak pernah terjadi permusuhan antara diriku dgn seseorang kerana masalah peribadi”


4) Akhlak dan sifat
  • Pemalu
  • Mengalami ujian yg keras dlm penjara (hampir 20 tahun), sebnyak 2x; 1948 dan 1954, 1981
  • Tidak akan menggunakan kekerasan utk buat perubahan.


5) Surat utk presiden Mesir (1986)
  • “Wahai presiden yg mulia, yg terpenting bg kami, kaum muslimin Mesir adalah menjadi bangsa yg aman, stabil dan tenang di bawah naungan syariat Allah ta’ala. Sebab kemaslahatan ini terletak pd penerapan syariatNya. Tidak berlebihan bila sy katakan, bhw penerapan syariat Allah ta’aka di mesir akan menjadi pembuka kebaikan bg seluruh wilayahnya. Dgn itu, penguasa dan seluruh rakyat mendpt kemenangan dan kebahagiaan”.


6) Nasihat
  • bykkan zikir
  • berpegang teguh dgn wahyu Allah, berjihad dgn kalimat yg benar, x hiraukan gangguan, jadikan diri sbg teladan dan kepahlawananan, satriawan, tegar,
  • semangat pemuda, pemahanan mendalam, sabar, komitmen pd aturan quran


7) Ketegasan dan keberanian
  • Tegas dalam dan luar penjara
  • tak pernah tunduk pd ancaman atau intimidasi
  • zuhud, iffah (jaga kehormatan), hanya takut pd allah dan hrpkan keredhaanNya.
  • “Sy x pernah takut kpd sesiapa pun selama hidupku, kecuali kpd Allah. Takda yg dpt menghalangiku mengucapkan kebenaran yg sy yakini, meskipun org lain merasa kesusahan kerananya. Sy katakan apa yg ku yakini dgn tenang, mantap dan sopan, agar x menyakiti pendengar atau melukai perasaannya. Sy jga berusaha menjauhi kata2 yg mgkn tak disukai lawan bicaraku. Dgn cara spt itu, sy mendapatkan ketenangan jiwa. Anda cara ini x dpt merekrut byk kwn, maka berdiam diri menjagaku dari kejahatan lawan”
  • Dialog terbuka di Kota Ismailiyah, disiarkan dlm radio dan tv, Pres Anwar Sadat tuduh Ikhwan sbg fitnah sekretariat dan mcm2 tuduhan lain → jwb Umar Tilmisani; Siapa yg berlaku zalim kpdku maka biasanya sy laporkan (adukan) kpd Anda. Kerana Anda rujukan tertinggi stlh Allah - buat org2 yg mengadu. Skrg kezaliman itu dtg dari anda, kerana itu sy adukan anda kpd Allah → Anwar Sadat terkejut dan gementar, minta ditarik kembali.


8) Sifat zuhud, tawadu, sederhana
  • seorang dai, murabbi, pemimpin
  • meninggalkan kehidupan yg penuh dgn bunga2 dunia utk menghadap Allah
  • tinggal di apartment yg sgt sederhana
    • berada di ruang sempit di Kompleks Al Mulaiji Asy-Sya’biyah Al-Qadimah
    • tangga ke rumah tua dan usang
    • perabot sgt sederhana
    • sedangkan dari keluarga kaya raya


9) Karya
  • Ustadz Umar Telmesani mencintai ilmu dan gemar membaca, beliau juga menyumbang beberapa khazanah pemikiran Islam, antaranya
    • Syahidul Mihrab Umar Ibn Khattab
    • Al Khuruj Minal Ma’zaqil
  • 17 yg terkenal, lain aada tulisan di majalah


10) Rujukan:
Risalah Tsulasa’Edisi 1, 11 RabiulAwwal  - http://ulumcordova.files.wordpress.com/2007/12/r1tsulasa-edisi-1.pdf

back to top Twitter Bird Gadget