Dr Jekyl and Mr Hyde [Antara Maya vs Realiti]

Salam alayk semua,

Sedikit curahan minda disini.. pagi tadi baru terfikir tentang masalah pada zaman cutting-edge technology ni... 

masalahnya ialah wujud satu golongan yang pandai berlakon.. atau pandai bermuka dua.. atau seperti Mr Jekyl and Mr Hyde... golongan yang dimaksudkan ialah mereka yang berbeza secara zahir dan batinnya.. yang dimaksudkan ialah berbeza ketika di dunia maya i.e facebook, twitter (even blog! haha!) etc, dan di alam realitinya dia sangatlah berbeza..

apa yg dimaksudkan diatas ialah golongan yg dimaksudkan itu, kalau kat facebook, post macam2 post yang baik2, ayat2 quran maybe, atau hadith, hatta kata2 ulamak etc.. dimana post2 sebegini menaikkan thiqoh (respect, kepercayaan) seseorang kpd dia,.. namun hakikat realiti nya.. atau secara zahirnya... golongan yang gemar post2 spt diatas ini bukanlah seindah yg digambar kan... kalau di facebook dia post yg baik2 saja... tp kalau didunia realiti dia gemar mencarut-barut... melatah sikit mencarut.. marah skit mencarut... emosi etc... cukup x gemarlah dgn golongan sperti ini..

nah mungkin ade yg dah terasa pedasnya? (sorry la ye, heheh).. takpa, masih belum terlambat.. kpd yg terasa pedas.. mungkin diri saya sndri.. marilah kita sama2 bertaubat.. istighfar setiap kali kita berbeza di dunia realiti dan maya.. moga Allah ampunkan kan kesilapan kita yang lalu, dan mengizinkan utk kita membuka lembaran baru pada masa yg mendatang.. tinggalkan perangai buruk spt diatas... kerana Allah sangat2 murka kpd mereka yang berkata tapi tidak menzahirkannya.. 61: 1-3... 

sekian~ :-)



Comments

Anonymous said…
kalo terbalik plak..kat luar nmpak alim tp kat dunia maya banyak plak nak menggatal..emm..
Anonymous said…
ada yang memang sengaja berlakon tapi ada yang tak terniat nak berlakon kerana die share itu niatnya mungkin ada yang akan membaca dan mendapat manfaatnya atau ada yang tengah tension pasal hidup mungkin dia mendapat manfaat dari artikel2x yang dikongsi oleh manusia yang saudara bilang pandai bermuka... saya terasa nih jadi saya takkan kongsi lagi artikel yang islamik sebab kat luar saya tak islamik langsung, itu cara saya mengambil teguran saudara yang kata mungkin agak kasar.

jangan tension baca komen ini =D peace no war
Anonymous said…
herm..jahiliyah dan islam yg bercampur mewujudkan sifat munafiq....

Popular posts from this blog

Siapa Super Saiya Yang Sebenar?

Tazkirah Demi Masa

FCPO Daily - 8 August (Opening)